۱۶.۵ درصد جمعیت ایران ساکن یک درصد اراضی

به نقل از سایت اقتصاد :

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، هوشنگ عشایری گفت: در شهر تهران، بازآفرینی ۱۸ محله در دستور کار قرار گرفته و شهرداری تهران تاکنون ۸۵۰ میلیارد تومان در صدور پروانه‌های ساختمانی به ساکنان این محلات تخفیف داده است.

وی گفت: در مدت دو سال گذشته، شاهد رشد ۲۹ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی بودیم و در مدت ۳ سال گذشته نیز ۱۱۰ هزار واحد پروانه ساختمانی در شهر تهران صادر شده است.

عشایری افزود: افزایش ۱۵ درصدی سپرده گذاری مسکن یکم، بیانگر شیب رو به رشدی است که نشان از اقبال عمومی مردم در بافت‌های هدف است.

معاون وزیر راه وشهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا محله سیروس سال گذشته کلنگ زنی شد، اما هنوز هیچ اقدام خاصی صورت نگرفته است، گفت: سال گذشته احیای محله سیروس تهران آغاز شد، اما به دلیل بروز مشکلاتی در حوزه گازرسانی این محله، اجرای این طرح ۲ ماه به عقب افتاد و در نهایت با تغییر مدیران شهری در این منطقه، هفته گذشته این طرح در کمیسیون ماده ۵ مطرح و امیدواریم به زودی اجرای آن با سرعت بیشتری دنبال شود.

عشایری افزود: اراضی این محله در عرض ۱۵ سال گذشته خریداری شده بود و در اولین حرکت بعد از قرارداد پیمانکار نشتی گاز اتفاق افتاد که مجبور شدیم کل منطقه را اسکن بگیریم و یکسری مشکلاتی بوجود آمد که در حال رفع این مشکلات هستیم.

وی گفت: در برخی از محلات بافت‌های فرسوده در ۶ هزار متر مربع ۲۱۴ واحد مسکونی ساختیم، اما در محله سیروس در ۹ هزار و ۶۰۰ مترمربع، ۱۰۰ واحد مسکونی ساخته می‌شود که نشان‌دهنده تراکم کمتری در این محله است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری افزود: در محله سیروس تهران ۲۷ هزار متر مربع ساخت و ساز خواهد شد که ۹ هزار مترمربع آن مسکونی و بقیه به معابر عمومی اختصاص دارد.

وی گفت: بیش از ۱۰ سال شهرفروشی در تهران آیا کمکی به تهران کرده است؟ تراکم فروشی موضوعی است که مشخص است و درست نیست و در این مناطق حاشیه‌ای تراکم وحشتناکی است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری افزود: در یک هکتار ۶۰۰ نفر زندگی می‌کنند؛ یعنی ۷ برابر میانگین در هکتار زندگی می‌کنند.

افزایش تراکم شهری در برخی از شهرهای تهران به ۷۰۰ نفر در هکتار

وزیر راه و شهرسازی نیز در حاشیه نشست شورای عالی شهرسازی گفت: اگر در بحث ارزش افزوده و ایجاد انگیزه از طریق ایجاد کیفیت زندگی صحبت کنیم در برخی محلات لازم باشد باید تراکم را کاهش دهیم و بیشتر روی خدمات تمرکز کنیم، تا از این طریق جذابیت بر روی مناطق ایجاد شود.

عباس آخوندی افزود: در شهر تهران مناطق ۱، ۴ و ۵ با فروش تراکم نه تنها باعث ارتقاء کیفیت زندگی مردم نشده است؛ بلکه زندگی را برای افراد با بضاعت کمتر در شهر تهران سخت‌تر کرده است.

وی گفت: شهرسازی باید مبتنی بر حمل و نقل ریلی باشد تا پیرامون ایستگاه‌های تبادلی داشته باشیم و جمعیت بیشتری را جذب کند.

آخوندی افزود: ما به دنبال این هستیم تا در شورای ساماندهی و حریم شهرداری‌ها به هم موزاییک شوند که هیچ نقطه‌ای نباشد که تحت کنترل هیچ شهرداری نباشد.

وی گفت: ظرفیت تهران امروز حدود ۱۱ میلیون نفر است که می‌خواهیم آن را به ۱۳ میلیون نفر برسانیم، آیا در این صورت می‌توانیم آب آن‌ها را تأمین کنیم؟ مردم تهران امروز تاوان همین راه اشتباه را می‌دهند، راهی که باید هرچه سریعتر متوقف شود.

آخوندی افزود: محله محوری در سیاست بازآفرینی نیز یک دستاورد جهانی بوده و ابداع ما نیست، درحقیقت بازآفرینی مبتنی بر اجتماع محلی از اهداف اصلی این سیاست به شمار می‌رود، از سوی دیگر مساله توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل عمومی نیز یکی از اولویت‌های وزارت راه وشهرسازی در این دوره محسوب می‌شود، ولی در تمامی محلات ظرفیت اجرایی ندارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما باید حمل و نقل شخصی را در شهر محدود و آن را مبتنی بر ریل کنیم، در این راستا باید تراکم سکونتی بالایی در پیرامون ایستگاه‌های ریلی داده و این سیاست را در محلاتی که ظرفیت اجرایی دارند دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه طبق گزارش ارائه شده تراکم فعلی در برخی از شهرهای استان تهران ۴۰۰، ۶۰۰ و یا ۷۰۰ نفر در هکتار است، افزود: آیا شرایط فعلی تهران توانایی ادامه این روند را دارد؟ در طرح‌های شهرسازی ریل‌پایه اجرایی شده در سطح جهان تراکم سکونتی افراد به بیش از ۲۰۰ نفر در هکتار نمی‌رسد، نکته‌ای که به ما نشان می‌دهد ما چاره‌ای جز ارتقای کیفیت زندگی افراد برای ارزش افزوده نداریم.

وی با تأکید بر ضرورت پیگیری تعهدات دولت در حوزه بافت فرسوده نیز بیان کرد: در این راستا قرار است تا مبلغی جهت اجرایی شدن تسهیلات بافت ناکارآمد از سوی دولت پرداخت شود که امید داریم هرچه زودتر به مرحله انجام برسد.

برچسب ها:

اقتصاد

224
0 0