قرارگاه سازندگی خاتم ۴۲ هزار میلیارد تومان مطالبات پیمانکاری دارد

به نقل از سایت اقتصاد :

سعید محمد در ادامه سفر یک روزه به قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص فعالیت‌های قرارگاه در شرایط کنونی اظهار داشت: قرارگاه در هیچ پروژه تجاری سازی وارد نشده و هرگز دنبال سود نیست و چون خودگردان است تلاش می‌کند به زیان دهی نیز نرسد و درآمدها با هزینه‌ها هماهنگ شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تصریح کرد: قرارگاه در حد پیمانکاری خود را پاسخگو می‌داند و به نوع طرح‌ها و یا مسائل زیست محیطی آن کاری ندارد و دستگاه‌های متولی باید مجوز و مطالعات زیست محیطی آن را پیگیری کنند و ما در کیفیت اجرای طرح‌ها باید جوابگو باشیم تا کارها بخوبی پیش برود.

فعالیت‌های محرومیت زدایی را دنبال می‌کنیم

محمد بیان کرد: در حوزه محرومیت زدایی هم برنامه‌های متنوعی داریم و به صورت متمرکز با تأمین اعتبار برخی طرح‌ها از طریق استان‌ها برای این کار اقدام می‌کنیم.

وی اظهار داشت: قرارگاه هیچ اعتباری در عرصه محرومیت زدایی ندارد اما منابع مالی اجرای طرح‌ها را تأمین می‌کنیم و برخی کارگاه‌های استانی را موظف کرده ایم تا در شعاع ۷۰ کیلومتری مراکز استان‌ها را برای اجرای طرح شناسایی کرده و خدمات مهندسی ارائه کنند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اضافه کرد: بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر راه روستایی، ۶۰۰ دهنه پل، صدها کتابخانه، مدرسه، درمانگاه و فضای ورزشی در دست اجرا داریم که با بهره گیری از نیروهای متخصص تلاش می‌شود کارهای ماندگاری را در کشور اجرا کنیم.

محمد گفت: با هم افزایی میان گروه‌های جهادی امیدواریم در نقاط محروم هم پروژه‌هایی بر اساس نیاز مردم را اجرا کنیم تا رضایت مردم جلب شود.

وی گفت: توسعه باید بر مبنای بوم زیست محلی باشد و قرار نیست از تهران، نوع طرح‌های استان‌ها را بدون توجه به نیازها و نظر مردم پیشنهاد داده و پیاده کنیم بلکه دیدگاه ما این است تا ضمن شناسایی نیازها بتوانیم آنها را به طرح تبدیل کرده و اجرا کنیم.

سردار محمد اظهار داشت: البته سیاست کلی، راهبردها، استراتژی در قرارگاه تعیین می‌شود ولی در استان‌ها تابع دیدگاه‌های محلی و بومی هستیم تا طرح‌ها بتواند به بهبود زندگی مردم منجر شود.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی اظهار داشت: سرمایه در گردش، بازاریابی، تسهیل در صادرات و تکمیل زنجیره تولید از مهمترین چالش‌های عرصه تولید و اقتصاد است و باید بتوانیم با تسهیل در امور از ظرفیت‌های کشورهای همسایه برای بازاریابی اقدام کنیم.

سهم اندک کشور از صادرات به کشورهای همسایه

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تصریح کرد: حجم واردات حدود ۱۵ کشور همسایه و اطراف ایران بالغ بر یک هزار و ۱۸۰ میلیارد دلار بوده که سهم ما از این بازار بزرگ فقط ۲۴ میلیارد دلار و بسیار ناچیز است.

وی گفت: باید بخش اقتصادی وزارت خارجه فعال‌تر از گذشته باشد و بتوانیم با شناسایی بازارهای جدید و کنونی از رویکرد دولتی خارج شده و با کمک بخش خصوصی به صادرات بیشتر فکر کنیم.

محمد اظهار داشت: رفع قوانین دست و پاگیر و زائد، اصلاح قوانین و مقررات در بخش‌های مالیات، بیمه، گمرک و ساماندهی نقش جزیره‌ای دستگاه‌ها می‌تواند به روان سازی امور اقتصادی کمک کند.

طلب ۴۲ هزار میلیارد تومانی قرارگاه سازندگی

وی در ادامه در خصوص مطالبات قرارگاه نیز بیان کرد: قرارگاه خاتم با بیش از ۴۸ هزار نیروی انسانی و ۱۵۰ هزار پیمانکار به دنبال عمل به رسالت مهم خود و کمک به سازندگی در کشور است به همین دلیل دنبال سودآوری نیستیم ولی باید خود را اداره کنیم و درآمدها و هزینه‌ها هماهنگ باشد.

محمد اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان مطالبات مختلف داریم که این طلب انباشته با گذشت چند سال از ارزش کمتری برخوردار شده اما رویکرد ما کمک به دولت و نظام و مردم است تا کارهای سازندگی و عمران متوقف نشود.

وی بیان کرد: بخشی از مطالبات قرارگاه به صورت اوراق داده می‌شود که ارزش مالی و نقدی آن ۳۰ درصد کمتر می‌شود و ما در برخی پروژه‌ها تسهیلات گرفته ایم تا پروژه‌ای تعطیل نشود.

سردار محمد گفت: در سال گذشته مجبور شدیم بخشی از ساختمان‌ها و اموال قرارگاه را به فروش رساندیم تا چراغ پروژه‌های عمرانی در کشور خاموش نشود و مردم همچنان به خدمت گذاری مسئولان خود امیدوار باشند.

وی اضافه کرد: دارایی‌های دولت بالغ بر ۱۸ هزار هزار میلیارد تومان است که بخش غیر مولد آن هم می‌تواند وارد پروژه‌ها شده و منابع مالی طرح‌ها را تأمین کند زیرا با اعتبارات عمرانی که امسال حداکثر ۸۰ هزار میلیارد تومان است نمی‌توان کار زیادی کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا یادآور شد: در این قرارگاه ماهانه ۲۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌شود و در این مجموعه خودگردان باید بتوانیم همه هزینه‌های خود را تأمین کنیم و روی پای خود بایستیم.

سهم قرارگاه از پروژه‌های عمرانی اندک است

محمد در پاسخ به این سوال که قرارگاه چه سهمی از پروژه‌های عمرانی را در اختیار دارد اظهار داشت: علیرغم آن چه شایع شده باید اذعان کرد سهم قرارگاه در پذیرش و اجرای پروژه‌های عمرانی بسیار کم است.

وی گفت: از مجموع ۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی دولت میزان سهم قرارگاه حدود ۲,۵۰۰ میلیارد تومان است که در این عرصه از ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده می‌کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا یادآور شد: پروژه جاده آبیک به چرم شهر از جمله طرح‌هایی است با فروش «اوراق منفعت» توسط بخش خصوصی در حال اجراست که شاید کمتر پیمانکاری اینگونه طرح‌ها را عملیاتی کند لذا هرگز خود را رقیب بخش خصوصی نمی‌دانیم بلکه تلاش می‌کنیم در کنار بخش خصوصی و دولت در سازندگی مشارکت کنیم.

۱۸۵ پروژه در حال اجراست / هیچ مشارکتی با شرکت‌های خارجی نداریم

محمد در ادامه در خصوص طرح‌های در دست اجرای قرارگاه اظهار داشت: در حال حاضر ۲۸۵ پروژه مهم در بخش‌های راه و شهرسازی، صنعت گاز، نفت و پتروشیمی، صنایع دریایی، صنعت و معدن، صنایع مرتبط با وزارت نیرو و سایر حوزه‌ها و نیز عرصه محرومیت زدایی فعالیت می‌کنیم.

وی گفت: امسال ۸۱ پروژه مهم و تأثیرگذار عمرانی را قرار است تکمیل و آماده بهره برداری کنیم که بودجه آن در سال ۹۹ لحاظ نشده لذا با کمک دولت و مجلس دنبال راهکار هستیم تا از سایر منابع مالی بجز بودجه جاری کشور بتوانیم مسیرهای جدیدی مثل تهاتر و دارایی را شناسایی کنیم تا اعتبار این پروژه‌ها تأمین شود و جهشی در عمران و سازندگی ایجاد کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در سفر یک روزه به استان قزوین ضمن بازدید از عملیات ساخت جاده قزوین به الموت و تنکابن، با تشکل‌های فرهنگی و دانشجویی قزوین نیز دیدار و نشست داشت.

جلسه با نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین و فرمانده سپاه استان از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه سردار سعید محمد به استان قزوین است.

برچسب ها:

اقتصاد

130
0 0