به نقل از سایت اقتصاد :
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به پایان عملیات نصب سکوی S۱، به پیچیدگیهای این عملیات از جمله دشواری لیفتینگ بهدلیل وزن نامتقارن سکو، تعدد و پیچیدگی خطوط لوله و کابل زیردریایی اشاره کرد و گفت: عملیات نصب با وجود همه پیچیدگیها با رعایت حداکثری اصول ایمنی انجام شد.
علیرضا سلمانزاده انجام این عملیات را نتیجه توانمندی و همکاری خوب پیمانکاران داخلی دستاندرکار و متخصصان شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه عملیاتی لاوان عنوان کرد و افزود: کار نصب از دیروز آغاز و از بامداد امروز نیز کار برش مهاربندها آغاز شد؛ ضمن اینکه از حدود ساعت ۱۷ امروز نیز سکو از روی شناور برداشته شد و پس از خارج کردن بارج خالی از موقعیت، شناور جرثقیلدار به کمک لنگرهای خود در فاصله مناسب سکو قرار گرفت و در حوالی ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه، سکوی S ۱ روی جکت مستقر شد.
وی افزود: سکوی سرچاهی S۱ میدان سلمان که با بهرهمندی از توان داخلی و تحت نظارت شرکت نفت فلات قاره ایران ساخته شده است، ۲۳ دیماه امسال در یارد خرمشهر بارگیری شده بود.
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه عملیات اجرایی ساخت این سکو اواسط سال ۹۳ آغاز و پایه سکو در اواسط سال ۹۴ بارگیری و در اوایل سال ۹۵ در میدان سلمان نصب شد. افزود: سکوی سرچاهی S۱ میدان نفتی سلمان پس از ساخت در خرمشهر، با طی فاصله ۸۳۰ کیلومتری دریایی (فاصله آبی میان خرمشهر تا موقعیت میدان نفتی سلمان در استان هرمزگان)، در موقعیت خود نصب شد.
سلمان زاده افزود: وزن عرشه این سکو حدود ۱۰۵۰ تن است و شامل یک خط لوله ۱۲ اینچی زیردریایی نفت و ۲ خط لوله ۶ اینچ بهمنظور آزمون چاه و انتقال گاز با روش فرازآوری است.
به گزارش مهر، میدان نفتی مشترک سلمان در جنوب جزیره لاوان واقع شده و با راهاندازی سکوی S۱ در اوایل سال آینده، تولید روزانه این میدان حدود ۶ هزار بشکه افزایش مییابد.