به نقل از سایت اقتصاد :
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، حمید قاسمی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما افزود: ارزان بودن سوخت CNG اولین مؤلفه و توجیه جایگزینی آن برای بنزین است؛ در حال حاضر ایران دارای ۲۸ فاز استاندارد تولید و استخراج گاز در پارس جنوبی است که به زودی در مدار قرار میگیرد.
وی ادامه داد: بزرگترین شبکه توزیع گاز کشوری به ایران تعلق دارد و به جرأت میتوان گفت در هیچ جای دنیا این میزان لوله کشی فشار قوی و متوسط و ضعیف ندارد.
هاشم اورعی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف نیز در این برنامه گفت: حرکت از بنزین به سمت گاز مصرفی خودروها یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است. صرف نظر از هزینهها، ما مجبور به این حرکت و تغییر هستیم.
وی افزود: در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد یارانه به حاملهای انرژی تخصیص مییابد امکان ادامه این روند وجود ندارد، با ادامه این روند ظرف ۲ سال آینده به جایی میرسیم که تقاضای بنزین برابر با عرضه بنزین خواهد شد و در سالهای آتی احتمالاً دیگر افزایش تولید بنزین نخواهیم داشت و این یعنی رفتن به سوی واردات بنزین، طبق آمار تا سال ۱۴۱۲ شمسی به جایی میرسیم که باید روزی ۱۰۷ میلیون لیتر بنزین وارد کشور کنیم که چیزی حدود ۳۳ میلیارد دلار در سال هزینه خواهد بود.
۲۰ لیتر بنزین ۲۰ هزار تومان؛ ۲۰ مترمکعب سی ان جی ۸.۲۰۰ تومان
قاسمی در تکمیل صحبتهای این استاد دانشگاه گفت: در شرایط فعلی در مقابل نرخ هزار تومانی بنزین، قیمت یک متر مکعب گازCNG چهارصد و چهارده تومان است. این بدان معناست که اگر به جای ۲۰ لیتر بنزین (۲۰ هزار تومان) ۲۰ متر مکعب گاز مصرف کنیم رقمی برابر با هشت هزار و دویست تومان خواهد بود.
اورعی به الزام انجام برنامه ریزیهای بلند مدت برای جایگزین کردن سوخت و حاملهای انرژیاشاره کرد و افزود: امروز در بخش انرژی در شرایطی هستیم که در سال جاری، همه درآمد ارزی از صادرات فرآوردههای نفتی ۳۰ میلیارد دلار بوده این در شرایطی است که فقط یارانه بنزین مصرفی که در سال ۹۸ باید پرداخت شود حدود ۱۵ میلیارد دلار است. این بدان معناست که در ازای هر یک دلار صادرات نیم دلار به خرج هزینههای بنزین مصرفی تعلق میگیرد و باید بنزین را مفت بدهیم به مردم که مردم در خیابانها بچرخند. بدون شک این سیستم ناپایدار است.
قاسمی مدیر طرح و توسعه CNG در شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: در حال حاضر ۳ هزار و پانصد جایگاه بنزین و ۲ هزار و پانصد و نود جایگاه CNG در کشور فعال هستند، یعنی تقریباً نسبت ۷۰ درصد در جایگاههای کشور به CNG تعلق دارد. در طول روز هم میتوانیم حدود ۴۶ میلیون متر مکعب عرضه گاز CNG داشته باشیم البته اگر مصرف کنندهای با این حجم از تقاضا وجود داشته باشد با این حال، در شرایط فعلی حدود ۲۰ و نیم میلیون متر مکعب گاز CNG در حال عرضه و توزیع است.
محمد مهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم کشور در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: CNG در دنیا به عنوان یک سوخت پاک مطرح است و نسبت به سوخت بنزین و گازوئیل سبب کاهش آلایندههای هوا میشود.
وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مصرف گاز CNG سبب کاهش گازهای گلخانهای میشود.
مدیر سی. ان. جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: دولت از سال آینده بیش از ۵۰ درصد هزینههای تست، بازرسی و بازنگری خودروهای دوگانه سوز را از محل افزایش گازبها میپردازد.
حمید قاسمی ده چشمه با بیان اینکه هزار و ۱۰۰ مرکز کنترل ایمنی ساماندهی و فعال شده است، افزود: از محل افزایش گازبها برای تأمین ایمنی خودروها و استانداردها استفاده میشود.
۴.۳ میلیون دستگاه خودروی گازسوز داریم
وی با بیان اینکه حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی گازسوز و دوگانه سوز در کشور داریم، گفت: اکنون ۲۰ میلیون متر مکعب در روز، گاز برای خودروها مصرف میشود.
قاسمی با اشاره به اینکه سوخت سی. ان. جی ضرری برای خودرو ندارد، گفت: میزان اکتان سوخت سی. ان. جی حدود ۱۳۳ است.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار، خودروی سی. ان. جی امن ترین خودرو است، افزود: از ابتدای سال ۱۳۸۲ تاکنون کلاً ۸۳ انفجار سی. ان. جی داشتیم که از این تعداد ۵۰ مخزن سی. ان. جی دستکاری شده بود.
قاسمی اضافه کرد: کسانی که مایل هستند خودروی خود را دوگانه سوز کنند میتوانند به سامانه ثبت نام دوگانه سوز کردن خودرو به نشانی www.irngv.ir مراجعه کنند.
مدیر سی. ان. جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: حدود ۳۰۰ هزار مخزن خودروی گازسوز آماده توزیع داریم که بهترین استانداردها در این مخازن رعایت شده است.
وی افزود: برای دوگانه سوز کردن خودروها تسهیلاتی هم اعطا میشود.
مردم به استفاده از خودروهای گازسوز علاقه مند هستند
سید محمدمهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به کمبود خدمات برای خودروهای گازسوز گفت: بین خودروهای پایه گازسوز و دوگانه سوز تفاوت وجود دارد و همه جهان در پی ایجاد و تولید خودروهای پایه گازسوز هستند اما در کشورمان در پی تولید خودروهای دوگانه سوز هستیم. ایمنی خودروهای دوگانه سوز و میزان آلایندگی آنها دچار مشکل است.
میرزایی قمی با اشاره به اینکه در طراحی مشکل داریم، افزود: تاکنون کارخانههای سازنده خودرو، طراحی مخازن گاز را در بدنه و شاسی خودرو انجام ندادند. مردم به استفاده از خودروهای گازسوز علاقه دارند اما ما زمینه را برای آنها مهیا نکردیم.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: طراحی خودروهای پایه گازسوز بر اساس سوخت گاز است اما طراحی خودروهای دوگانه سوز بر مبنای سوخت بنزین است و میزان آلایندگی خودروهای دوگانه سوز در قیاس با خودروهای پایه گازسوز بیشتر است.
میرزایی افزود: در قانون هوای پاک، مسائل زیست محیطی دیده شده و از جمله درباره سی. ان. جی ذکر شده است که سوخت باید استاندارد باشد و به سازمان ملی استاندارد برای تدوین استاندارد ملی سوخت گاز طبیعی، مهلت سه ماهه داده شد و قرار است تا سال ۱۴۰۰ اجرایی شود. مهلت سه ماهه منقضی شده است اما هنوز خروجی را شاهد نیستیم.
سید هاشم اورعی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف گفت: مصرف روزانه بنزین کشور به طور متوسط ۸۸ میلیون لیتر و گازوئیل ۵۵ میلیون لیتر است.
وی با اشاره به ناهماهنگی وزارتخانههای نفت و صنایع و خودروسازان ادامه داد: خودروسازان انگیزهای برای طراحی و بهینه سازی خودروهای دوگانه سوز ندارند زیرا برای خودروهای فعلی، به اندازه کافی مشتری دارد بنابراین دنبال کار اضافی نیستند.
اورعی با بیان اینکه سیاستی برای مصرف انرژی نداریم، اضافه کرد: ناپایداری در حمایت از سازندگان و فعالان مربوط به تأمین قطعات دوگانه سوز کردن خودروها موجب شده است که فعالان این عرصه متضرر شوند و این سرمایه گذاری ها ادامه نداشته باشد.
وی با اشاره به اینکه امسال فقط در بخش بنزین باید ۱۵ میلیارد دلار یارانه بدهیم، گفت: اگر به طور واقعی و به شدت، خودروها را دوگانه سوز یا گازسوز کنیم، به میزان قابل توجهی میتوانیم از این یارانه صرف جویی کنیم.