روزانه بیش از ۲۰۰ کشتی در بنادر ایران تخلیه و بارگیری می‌شوند

به نقل از سایت اقتصاد :

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبر، هادی حق‌شناس در برنامه زنده روی خط خبر شبکه خبر با بیان اینکه از سال ۱۳۶۸ هر ساله تمامی ارگان‌های دریایی در بخش بازرگانی برای بررسی مشکلات ناوگان کشتیرانی و دریانوردی اقدام به برگزاری همایش می‌کنند، اظهار داشت: بخش دریا سهم  به سزایی در توسعه اقتصادی کشور دارد، مشکلات صنعت کشتی سازی، سازه‌های دریایی و شیلات با برگزاری همایش ارگان‌های دریایی برطرف شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بررسی قانون و آئین نامه‌های حوزه دریانوردی و همچنین ارتقاء آموزش حوزه دریانوردی از دیگر اهداف برگزاری همایش ارگان‌های دریایی است.

حق شناس شعار این همایش را کشتیرانی بهتر در راستای توسعه پایدار دانست و افزود: در این همایش ۲ پنل تخصصی وجود دارد که پنل اول مربوط به آموزش، اشتغال و حقوق دریایی و پنل دوم مربوط به کشتیرانی و موانع پیش روی آن است.

وی با بیان اینکه در این همایش چشم اندازهای سال‌های آینده در بخش دریایی بررسی می‌شود، گفت: به دلیل آنکه ایران عضو سازمان بین‌المللی دریایی است، برگزاری چنین همایش‌هایی به طور قطع چشم انداز بین‌المللی هم دارد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآوری کرد: از سال ۱۹۷۰ هر ده سال یک بار یک متر به آبخور کشتی‌ها اضافه می‌شود و به همین منظور باید بنادر متناسب با این آبخور ساخته شود؛ هم اکنون آبخور کشتی‌ها در بنادر ایران از ۷ متر به ۱۸ متر افزایش یافته است.

افزایش ظرفیت پذیرش کشتی ها به ۱۵۰ هزار تن

حق شناس به دستاوردهای حوزه دریایی طی ۴۰ سال گذشته اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب بزرگترین بند ایران خرمشهر بود و کشتی‌هایی با ظرفیت زیر ۲۰ هزار تن وارد این بندر می‌شدند، اما هم اکنون میزان ظرفیت پذیرش کشتی‌ها به ۱۵۰ هزار تن افزایش یافته و هر کشتی که در آب‌های دنیا تردد می‌کند می‌تواند در بنادر ایران پهلوگیری کند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در تمامی بنادر ایران از پیمان‌کاران خارجی استفاده می‌شد گفت: امروزه در بنادر چابهار، امام خمینی و شهید رجایی از پیمانکاران و مشاوران ایرانی استفاده می‌شود به طوری که در بزرگترین بندر ایران (شهید رجایی) ساخت ۱۴۰۰ متر اسکله به صورت کامل توسط متخصصان داخلی انجام شده است.

وی توضیح داد: ظرفیت بنادر ایران پیش از انقلاب ۱۹ میلیون تن بوده، اما هم اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا به ۲۳۰ میلیون تن افزایش یافته است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: ظرفیت تخلیه و بارگیری ما در شمال ایران پیش از انقلاب زیر ۳ میلیون تن بود، اما هم اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری به ۳۰ میلیون تن افزایش یافته است.

حق شناس تاکید کرد: طی ۲ سال گذشته ۳۰۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری در بنادر ملکی و غیر ملکی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.

ظرفیت بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافت

وی به توسعه چشمگیر بندر چابهار اشاره کرد و گفت: برای توسعه بندر چابهار به عنوان یک بندر اقیانوسی گام‌های بلندی برداشته شده است، به طوری که ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافته و سال گذشته ۱۸۰۰ متر اسکله در این بندر ساخته شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآوری کرد: به دلیل آبخور مناسب در این بندر و نزدیک بودن به اقیانوس هند کشورهای هند و افغانستان در این بندر سرمایه گذاری بسیار زیادی انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد صادرات و واردات کالا از طریق دریا انجام می‌شود گفت: کاهش هزینه تمام شده جا به جایی کالا و بالا بودن امنیت جا به جایی کالا از مهمترین مزایایی حمل و نقل دریایی به شمار می‌رود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به ایجاد کریدور بین‌المللی شمال و جنوب از بنادر شمالی و جنوبی اشاره کرد و افزود: با ایجاد این کریدور هر تن کالایی که از ایران عبور می‌کند چندین اشتغال برای کشور ایجاد می‌کند به همین دلیل باید بنادری که در جنوب کشور وجود دارند را تقویت کنیم.

حق‌شناس اظهار کرد: اولین زنجیره توسعه کشور در بسیاری از کشورهای توسعه یافته حمل و نقل دریایی است به طوری که با تقویت این حوزه توانسته‌اند تمامی بخش‌های اقتصادی کشور را توسعه دهند.

وی گفت: صنعت کشتی سازی و توسعه ساخت سازه‌های دریایی از مهمترین اقدامات سازمان بنادر طی سال‌های گذشته است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کمترین نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان حوزه دریایی وجود دارد، گفت: ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دریانورد در کشور وجود دارد که کمتر از ۱۰۰ نفر آن‌ها بیکار هستند.

وی به رتبه حمل و نقل کشتیرانی در دنیا اشاره کرد و گفت: رتبه حمل و نقل کشتیرانی و نفت‌کش تجاری ایران در بین سایر کشورها به ترتیب کمتر از ۲۰ و ۵ است.

حق‌شناس افزود: هم صنعت نفتکش و هم صنعت کشتیرانی تجاری ایران در دنیا دارای جایگاه بسیار مناسبی است به طوری که مجموع رتبه این دو ناوگان در دنیا زیر ۲۱ است.

خودکفایی در صنعت کشتیرانی و کشتی سازی

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در صنعت ساخت شناورهای مسافری به خودکفایی رسیده‌ایم، گفت: ایران در بین ۲۰ کشور توسعه یافته توانسته در صنعت کشتیرانی و کشتی سازی به خودکفایی برسد.

وی به اقتصاد دریا پایه اشاره کرد و اظهار داشت: در اقتصاد دریا پایه بخش بزرگی از درآمدهای کشور از طریق دریا به دست می آید، با توجه به آنکه دسترسی ایران به آب‌های آزاد فراهم شده در حوزه ترانزیت علاوه‌ بر امنیت درآمد هم کسب می شود.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه هیچ کدام از بنادر ایران تحریم نیستند، گفت: تحریم‌ها محدودیت‌هایی را برای اقتصاد کشور ایجاد کرده‌ است، اما در حوزه بندری و دریایی روال عادی رفت و آمد کشتی‌ها انجام شده و روزانه حداقل ۲۰۰ کشتی در بنادر ایران تخلیه و بارگیری می‌شوند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، یادآور شد: در تعطیلات هفته گذشته ۸۳۰ هزار نفر به جزیره قشم سفر کرده اند که این میزان سفر به یک جزیره نقش بسیار موثری در توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال برای ساکنان این جزیره دارد.

برچسب ها:

اقتصاد

192
0 0