به نقل از سایت اقتصاد :
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدتقی رحمتی، با اشاره به پخش مجموعه مستند اقتصاد مقاومتی به نام سیمرغ که از فردا (چهارشنبه) در شبکه افق به نمایش گذاشته خواهد شد، اظهار داشت: این مجموعه مستند همانطور که از نامش پیداست برگرفته شده از داستان سیمرغ منطقالطیر عطار بوده که مرغها برای رسیدن به سیمرغ یا همان خدا که در قله قاف بود از هفت خان و وادی بایستی عبور میکردند.
تهیه کننده این مستند اقتصادی با اشاره به اینکه این مجموعه در هفت قسمت با پژوهش و کارشناسی دقیق و مستند تهیه شده و تا رسیدن اقتصاد به قله قاف (هدف) ادامه خواهد یافت، گفت: طبق تحقیقات انجام شده برای رسیدن به قله دو مشکل اساسی وجود دارد و در هر خان مشکلات و مسائل فرعی بررسی میشود.
وی اولین مشکل را متوجه فرهنگ مردم و دیدگاه خارجیپسند بودن کالاها کرد و گفت: بسیاری از کالاهایی که با برندهای خارجی معرفی میشوند در داخل تولید شده که این موضوع به نگاه مردم باز میگردد.
رحمتی دومین عامل را مدیریت کشور معرفی کرد که نیازمند اصلاح است و افزود: در تمام قسمتها سعی شده مدیریت و فرهنگسازی توامان دنبال شود. در خان اول روی بحث اصلی و معضلات صنایع نفتی و قاچاق تمرکز صورت گرفته است.
این تهیه کننده در مورد چرایی پرداختن به موضوع صنعت نفت و صنایع وابسته تصریح کرد: صنعت نفت و فرآوردههای نفتی در تکمیل بسیاری از صنایع پاییندستی و تامین مواد اولیه بنگاهها نقش بسزایی دارند. اگر بتوان حلقههای توسعه این صنعت را تکمیل کرد ارزش افزوده فوق العادهای برای کشور خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای صنعتی اولویت خود را تکمیل و توسعه صنایع بالادستی نفت و گاز و میعانات و فرآوردها قرار داده و از طریق تقویت آنها زیرصنایع مربوطه را فعال کردند علاوه بر این موضوع میتوان در شرایط تحریمی نیز این صنعت را از تکانههای بیرونی و نوسانات دلار جدا کرد و با کاهش قیمت تمام شده، رقابتپذیری بیشتری در عرصه جهانی با ارائه محصول نهایی فراهم کرد.
رحمتی ادامه داد: همچنین میتوان در شرایط تحریم از کاهش مواد اولیه تولید بنگاهها به واسطه تحریم و نوسانات ارزی جلوگیری کرد. در عین حال اگر ارزش افزوده در این صنعت ایجاد شود میتوان جلوی خامفروشی را گرفت و هر موقع اراده کنیم در چاههای نفت بسته شود که در مجموع این مباحث میتواند قدرت تاثیرگذاری در منطقه و جهان را ارتقاء داد و در معادلات سیاسی دست برتر را داشت.
به گفته وی، موضوع دوم به پدیده شوم قاچاق و اثرات آن به عنوان یک عامل مخرب در اقتصاد پرداخته است.
این تهیه کننده مستند اقتصادی یکی از ویژگیهای این مستند را فرم ساختار مستند دانست و گفت: برای جذاب شدن مجموعه و جذب بیننده هر قسمت به یک مرغ اقتصادی میپردازد و با یک سوژه اقتصادی در کنار زندگی مردم همراه است. همچنین مشکلات اقتصادی را از دو زاویه مدیریت و فرهنگ بررسی میکند.
وی افزود: این مجموعه، روایتی مستند از رسیدن مرغهای ایرانی به قله قاف اقتصاد را به نمایش میگذارد و فرم داستانی مستند تهیه شده با ورود به زندگی، سوژهها را دنبال کرده و نگاه علمی و فنی صرف به موضوع ندارد.
رحمتی تاکید کرد: این مجموعه سعی دارد با پرداختن به سوژههای اقتصادی در مخاطبین ایجاد انگیزه کند که در سختترین شرایط هم میتوان تبدیل به سیمرغ اقتصادی شد.
این تهیه کننده خان دوم را به صنعت کشاورزی و کالاهای اساسی و صنایع غذایی اختصاص داده و معتقد است تامین کالاهای اساسی و استراتژیک امروزه یکی ازمهمترین مباحث کشور تلقی میشود و با توجه به شرایط تحریم امنیت غذایی و تامین کالاهای استراتژیک بسیار حائز اهمیت است.
گفتنی است؛ مستند اقتصاد مقاومتی سیمرغ هر هفته چهارشنبهها ساعت ۲۲ از شبکه افق به مدت ۵۶ دقیقه پخش می شود.