افزایش ۳۰ درصدی تعرفه‌های خرید برق تجدیدپذیر

به نقل از سایت اقتصاد :

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، سید محمد صادق زاده، گفت: زیرساخت های خوبی در کشورمان برای انرژی های تجدید پذیر ایجاد شده و بیش از ۱۱ خط تولید احداث شده است و مختصصان خوبی در این حوزه داریم. ابلاغ این قانون به زودی عملیاتی می شود و موجب سرازیر شدن سرمایه گذاران برای خرید تجهیزات داخلی نیروگاه های تجدید پذیر خواهد شد. در دو ماهه گذشته ابلاغیه دیگری وزیر نیرو برای صادرات برق نیروگا ه های تجدید پذیر صادر کردند که برای سرمایه گذاران این حوزه جذابیت دارد.

وی ادامه داد: امکان صادرات برق نیروگاه های تجدید پذیر با استفاده از خطوط انتقال دولت فراهم شده که سرمایه گذاران می توانند با توجه به زیرساخت های خوبی که کشور در این زمینه دارد اقدام به صادرات برق نیروگاه های تجدید پذیر کنند. دولت تسهیل کننده صادرات برق نیروگاه های تجدید پذیر است و سرمایه گذاران می توانند با استفاده از خطوط انتقال شبکه، برق خود را به کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی صادر کنند و تنها دولت ۱۵ درصد از قیمت فروش برق در سال گذشته را از صادرکنندگان برق تجدید پذیر دریافت می کنند.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا در پاسخ به این سوال که چرا در احداث نیروگاه های تجدید پذیر از برنامه های چهارم ، پنجم و ششم توسعه عقب هستیم افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه مکلف هستیم پنج هزار مگاوات معادل پنج درصد ظرفیت برق کشور را از انرژی تجدید پذیر تامین کنیم که این موضوع نیروگاه های برق آبی بزرگ را در بر نمی گیرد. ​در حال حاضر ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر به ۶۵۵ مگاوات رسیده است و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر نیز در دست اجرا داریم که امیدواریم تا تابستان ۹۸، ظرفیت نیروگاه های تجدید پذیر به هزار و ۱۰۰ مگاوات برسد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه ظرفیت عملی تولید برق کشورمان حدود ۶۰ هزار مگاوات است گفت: در اولین سال برنامه ششم توسعه یک درصد از پنج درصد ظرفیت برق کشور از انرژی تجدید پذیر تامین شد که امیدواریم برای رسیدن به پنج درصد با توجه به اینکه مشکلات و موانع ساخت نیروگاه های تجدید پذیر در سال های آینده کمتر می شود روند ساخت این نیروگاه ها سرعت گیرد.

معاون وزیر نیرو درباره موانع ساخت نیروگاه های تجدید پذیر افزود:​ در سال ۹۶ رشد بسیار خوبی در زمینه ساخت این نوع نیروگاه وجود داشت و سرمایه گذاران با علاقه زیادی سرمایه گذاری کردند به گونه ای که حتی یک سرمایه گذار پنج نیروگاه به مدار آورد و قرارداد ساخت پنج نیروگاه دیگر را نیز منعقد کرد اما به دلیل پرداخت نکردن عوارض برق از طرف سازمان برنامه و بودجه نتوانستیم طلب این سرمایه گذار را پرداخت کنیم و بعد از رایزنی زیاد پنج ماه بعد صورتحساب ها با تاخیر پرداخت شد. این نوع برخورد برای سرمایه گذاران پیام منفی داشت و تقریباً همه کسانی که نیروگاه ساخته بودند این پیام را دریافت کردند که سازمان برنامه و بودجه با توسعه نیروگاه های تجدید پذیر موافق نیست که این پیام خطرناکی بود و موجب کاهش قابل توجه رشد سرمایه گذاران در این زمینه شد.

به گفته این مقام مسوول اگر این اتفاق در سال ۹۶ رخ نمی داد امسال هزار و ۵۰۰ تا دو هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در مدار بهره برداری بود. با رایزنی هایی که با سازمان برنامه و بودجه انجام دادیم این دیدگاه اندکی بهبود پیدا کرد و تاثیر آن را نیز در سرمایه گذاران مشاهده کردیم.

برچسب ها:

اقتصاد

176
0 0